Direkt zum Inhalt

CriticalMaking – Critical Making – Addressing Misinformation in STEM Through Makerspaces

Logo

Role: Researcher (Team University of Education Weingarten)
Funder: EU ERASMUS+ / Forward-Looking Projects
Funding Period: January 1, 2024–December 31, 2026

Hier gelangen Sie zur Homepage: https://critical-making.eu/

 

The objective of the project is the design and evaluation of curricula and recommendations for teacher trainings targeted to equip in- and pre-service teachers with the necessary competences and methodological skills to tackle disinformation and to thus foster students’ digital competencies in STEM. In line with the Digital Education Action Plan 2021-2027, the innovative concept features a project-based learning (PBL) approach in pedagogical makerspaces, offering the potential to challenge disinformation and to cover digital competencies in science contexts in a comprehensive and practical way, through making and usage of innovative digital technologies and tools. Thematically, sustainable development is focused across all areas.
The approach is guided by the DigCompEdu and a corresponding competence model, extended for specific aspects of disinformation and critical thinking (incl. self-assessment through an extension of SELFIEforTeachers).

In close collaboration with STEM experts and regional stakeholders regarding teachers’ continuous professional development, curricula and trainings will be developed and evaluated, involving at least 100 STEM teachers in each of the 4 partner countries. Dissemination, also at policy level, will be targeted in 6 countries. The following results are expected:
- A general framework and good practice examples for PBL activities in pedagogical makerspaces to tackle disinformation and foster digital competences in teacher training activities, integrated in STEM subject fields.

  • Assessment of learning impact of designed measures.
  • Guidelines and policy suggestions for implementation of corresponding teacher training in different European education systems.
  • Self-learning material in terms of OER designed to support PBL activities in pedagogical makerspaces, covering specifically approaches to tackle disinformation.
  • A portal for exchanging knowledge and experiences of the designed and evaluated concepts and measures.

Partners:

  • UMEA UNIVERSITET (SE)
  • POLITECNICO DI TORINO (IT) ,
  • ZENTRUM FUR SCHULQUALITAT UND LEHRERBILDUNG (DE)
  • POLITECHNIKA WARSZAWSKA (PL)
  • FONDAZIONE LINKS - LEADING INNOVATION & KNOWLEDGE FOR SOCIETY (IT)

Team University of Education Weingarten

Sara Durski
Durski, Sara
Akademische/r Mitarbeiter/in
Mediendidaktik
bravo-granstroem_monica
Bravo Granström, Dr. Monica
Geschäftsführung der AWW
Akademie für wissenschaftliche Weiterbildung (AWW)
Kenner_Steve_2023_-2
Kenner, Dr. Steve
Juniorprofessor/in
Politikwissenschaft
Wolfgang Müller
Müller, Dr.-Ing. Wolfgang
Professor/in
Mediendidaktik
no_userimage
Nazarenus, Patrick
Akademische/r Mitarbeiter/in
Biologie
Bild_Rubner
Rubner, Prof. Dr. Isabel
Professor/in
Chemie
Holger_Weitzel
Weitzel, Dr. phil. Holger
Professor/in
Biologie
Wir nutzen Cookies und andere Technologien

Diese Website nutzt Cookies und vergleichbare Funktionen zur Verarbeitung von Endgeräteinformationen und personenbezogenen Daten. Die Verarbeitung dient der Einbindung von Inhalten, externen Diensten und Elementen Dritter sowie der statistischen Analyse/Messung. Je nach Funktion werden dabei Daten an Dritte weitergegeben und an Dritte in Ländern, in denen kein angemessenes Datenschutzniveau vorliegt und von diesen verarbeitet wird, z. B. die USA. Ihre Einwilligung ist stets freiwillig, für die Nutzung unserer Website nicht erforderlich und kann jederzeit auf unserer Seite abgelehnt oder widerrufen werden.

Bitte wählen Sie zuzulassende Richtlinien aus
Die auf der Website verwendeten Cookies sind kategorisiert. Nachfolgend können Sie Informationen zu den einzelnen Kategorien lesen und einige oder alle zulassen oder ablehnen. Wenn Kategorien deaktiviert sind, die zuvor zugelassen wurden, werden alle dieser Kategorie zugewiesenen Cookies aus Ihrem Browser entfernt. Zusätzlich sehen Sie eine Cookies-Liste und jede zugeordnete Kategorie und weitere Informationen in der Cookie-Erklärung.
Lernen Sie mehr